Welkom bij Slim Zelfstandig   Click to listen highlighted text! Welkom bij Slim Zelfstandig

Slim!
Zelfstandig

 

Volg ons op Facebook Volg ons op Flickr Volg ons op Instagram Volg ons op Pinterest

€ 4,50

in 30 seconden in bed liggenDaar droomt iedere ouder van als het om je kind gaat. Maar voor hoeveel mensen is het niet langer een vanzelfsprekende handeling? Moeten wachten tot iemand je in bed kan leggen is vervelend. Zeker als dit veel eerder of later is dan dat u zelf in bed zou willen stappen. Hier voor u de instructie.

Aanleiding tot de serie 'Bewegen met een fitnessband'

De exacte aanleiding kan je lezen in het hoofdartikel van de serie: 'Bewegen met een fitnessband' Deze lifehack maakt onderdeel uit van deze serie. Mocht je niet over beide handen kunnen beschikken, dan kan je het natuurlijk in één hand vasthouden, maar je kunt ook de kwaliteit van de fitnessband benutten, zoals is het artikel is te lezen en te zien over het werken met één hand. 

Instructie voor in bed te stappen

Voor het in bed stappen is de juiste positie van groot belang. Ik raad u daarom aan om eerst het artikel en/of de bijbehorende video-instructie te lezen of te kijken, met de naam: "basishouding in bed".

Gebruik bij deze handeling een lange Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband, welke in elk geval gelijk is aan je lichaamslengte. Zorg dat je billen zo ver mogelijk naar achteren op je bed zijn, zonder dat je benen van de grond worden gedwongen. Zorg dat je rugsteun/hoofdend omhoog staan. Als er iemand bij je is: vraag dan of deze je hoofdkussen van het bed wil halen of deze voor je vasthoud, zodat je billen straks niet worden geblokkeerd. 

1. Houd de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband met beide handen aan hun uiteinden vast en laat deze slap voor je knieën naar beneden hangen en buk zo mogelijk licht voorover. Begin deze handeling bij het been dat het verst verwijderd is als je straks in bed ligt. Als je niet verlamt bent, til je tenen van de grond en als je de kracht hebt: til je voet op of kantel deze op je hak omhoog en laat de band onder je voet glijden. De band is zo dun dat een pinkdikte al ruim voldoende is om de fitnessband er tussen te kunnen laten schuiven.

2. Span het elastiek aan en recht je bovenrug en schouders. Je zult merken dat je been hierdoor al van de grond is gekomen, zonder dat jij je armspieren hebt ingespannen. Trek met beide handen rustig aan de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband totdat je been horizontaal gestrekt is. 

3. Trek nu aan de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband met de hand aan de kant waar je been heen moet bewegen. Je zult merken dat je lichaam automatisch een draai begint maken. Laat dit rustig gebeuren. Als je been ongeveer 20 cm in bed is kan je je been laten zakken op het matras. Ga je veel verder doordraaien tot bijvoorbeeld aan de plek waar hij straks moet liggen, dan loop je het gevaar dat je het gevoel krijgt dat je lies uitscheurt en kan je vrij gemakkelijk je balans verliezen. Laat de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband dus aan één kant los en trek deze naar je toe.

4. Herhaal bovenstaande instructie bij je andere been. Zodra deze in horizontale positie is gekomen, is je achterwerk veranderd in een draaikogel. Hoewel het misschien de eerste paar keer eng voelt kan je nu rustig trekken aan de kant waarheen je been moet bewegen. Het elastiek is stevig en je botten ook, dus vertrouw er op dat je het mechanisme van je lichaam kunt gebruiken om zonder veel inspanning je gehele lichaam het bed in te kunnen draaien. 

5. Als je het midden van je bed hebt bereikt, laat rustig je armen vieren, terwijl je doet alsof je al gaat liggen. Je zult merken dat je onder- en bovenlichaam als een balans kan bewegen. Laat je eerst je rug rustig zakken totdat je je kussen of matras raakt.

6. Laat nu de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband rustig vieren zodat je voet naar je andere voet eindigt. Je bent nu in één grote beweging (in kleine stapjes uitgewerkt) in bed gestapt en op een verantwoordelijke manier gaan liggen, zonder dat een ander je heeft moeten helpen, je minder energie hebt verspilt en met relatief weinig spierkracht een grote prestatie hebt geleverd. 

Blijf op de hoogte van de laatste tips en artikelen
Please wait
Om de weblog handicap-vriendelijk te laten functioneren, kan ik geen cookies uitsluiten. Ik volg geen bezoekers. Vind je dat goed?