Welkom bij Slim Zelfstandig   Click to listen highlighted text! Welkom bij Slim Zelfstandig

Slim!
Zelfstandig

 

Volg ons op Facebook Volg ons op Flickr Volg ons op Instagram Volg ons op Pinterest

€ 4,50

op de rand van het bed zittenWie afhankelijk is van zorg, kent ook de frustratie van het wachten tot iemand je uit bed kan halen. Dit kan soms uren op zich laten wachten, helaas. Toch kan bijna iedereen zelfstandig in 30 seconden op de rand van het bed zitten. Vanuit deze positie zijn opeens veel meer dingen mogelijk.

 

Aanleiding tot 'Bewegen met een fitnessband'

De exacte aanleiding kan je lezen in het hoofdartikel van de serie: 'Bewegen met een fitnessband' Deze lifehack maakt onderdeel uit van deze serie. Mocht je niet over beide handen kunnen beschikken, dan kan je het natuurlijk in één hand vasthouden, maar je kunt ook de kwaliteit van de fitnessband benutten, zoals is het artikel is te lezen en te zien over het werken met één hand. 

Uit bed 'stappen', been voor been vanuit zowel een liggende als zittende positie.

Ook voor deze handeling raad ik aan een lange Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband te gebruiken. In deze instructie ga ik er van uit je je benen om de beurt uit bed haalt. Deze handeling vergt meer inspanning van je bovenlichaam, maar minder balans dan de hierna volgende instuctie. Als je een elektrisch verstelbaar bed hebt, zorg dan dat de hoofdsteun omhoog staat een de knie- en voetverhoging naar beneden staan in horizontale positie. Dit bespaard veel energie en maakt een natuurlijke beweging beter mogelijk.

1. Werp de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband met beide handen over je tenen, van het been aan de kant waar je uit bed wilt stappen, heen en laat deze zakken tot zo mogelijk in je voetholte. Je kunt dit uit een liggende houding doen. 

2. Trek de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband  aan in een houding zoals je roeispanen bediend: Dus ellenbogen naar buiten en de handen naar naar je borst toe. HIerdoor komen je armen in de positie die ze in de balsport 'kippenvleugeltjes' noemen. Je zult merken dat je met weinig inspanning al automatisch naar een zithouding toe bent bewogen. 

3. Als je eenmaal zit trek je niet harder aan de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband  dan dat je been tot net achter je knieholte vrij komt van het bed. 

4. Trek vervolgens je aan de kant waar je been uit bed moet. Je been zal automatisch al naar buiten draaien. Ook je onderlichaam gaat mogelijk al een lichte draai hierdoor maken. Laat het been rustig zakken zodra de helft van je bovenbeen uit bed steekt. Mogelijk kan je onderbeen nog niet helemaal recht naar beneden hangen, maar dat is niet erg. Evenmin hindert het niet dat je voet de grond nog niet kan raken.

5. Herhaal bovenstaande stappen nu bij je andere been. Zodra je been vrijkomt van het bed, zet je lichaam een lichte draai in. Schrik hier niet van. Laat het gewoon gebeuren, zonder dat je gaat proberen je lichaam zelf te laten draaien. 

6. Laat je been zo lang mogelijk in een gestrekte positie. Trek ondertussen aan de kant waar het been op moet draaien. Je zult merken dat je hele lichaam vanzelf begint te draaien. Kan je lichaam niet goed draaien doordat je matras te zacht is, werp dan de lus om je been die het dichtst bij je hoofdeinde zich bevind en trek deze opzij. Je lichaam zet dan alsnog automatisch de draai in.

7. Als je lichaam helemaal in een gedraaide positie is gekomen laat je het been rustig zakken. Je zult merken dat je andere been reeds stevig op de grond staat. Als je andere voet bijna de grond raakt, laat je de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband  met één hand los en trek je deze weer naar je toe. 

 

Blijf op de hoogte van de laatste tips en artikelen
Please wait
Om de weblog handicap-vriendelijk te laten functioneren, kan ik geen cookies uitsluiten. Ik volg geen bezoekers. Vind je dat goed?