Welkom bij Slim Zelfstandig   Click to listen highlighted text! Welkom bij Slim Zelfstandig

Slim!
Zelfstandig

 

Volg ons op Facebook Volg ons op Flickr Volg ons op Instagram Volg ons op Pinterest

vanaf € 1,00 - € 5,00

rechtop in bed zitten zonder papagaaiRechtop in bed gaan zitten is één van de zwaarste inspanningen. Je moet hiervoor ruim de helft van je lichaam verplaatsen tegen de zwaartekracht in. Daarom zijn in de zorg de bedden voorzien van een papagaai, maar dit kost alsnog heel veel inspanning. Dit kan veel simpeler. Lees of kijk deze instructie.

Aanleiding tot de serie 'Bewegen met een fitnessband'

De exacte aanleiding kan je lezen in het hoofdartikel van de serie: 'Bewegen met een fitnessband' Deze lifehack maakt onderdeel uit van deze serie. Mocht je niet over beide handen kunnen beschikken, dan kan je het natuurlijk in één hand vasthouden, maar je kunt ook de kwaliteit van de fitnessband benutten, zoals is het artikel is te lezen en te zien over het werken met één hand. 

Instructie voor rechtop in bed gaan zitten

Rechtop gaan zitten

De volgende handeling is niet mogelijk bij verlamming, maar wel bij gebrek aan spierkracht in de benen en mogelijk ook bij verminderde spierkracht in de armen. Op het moment van opname had ik zelf weinig kracht. Hoe het kan dat ik dan wel rechtop kan zitten is vooral te verklaren door het materiaal van de fitnessband. Doordat deze elastisch is, ben niet alleen ik degene die trekt, maar ook de band wil terugveren. Hierdoor ontstaat eigenlijk de situatie alsof u aan een trouw trekt, terwijl iemandanders aan de andere kant van het touw trekt. Hierdoor verdeel je niet alleen de trekkracht, maar versterk je het effect.

Meestal wordt er gebruik gemaakt van een papagaai. Echter jezelf omhoog trekken aan een papagaai is een behoorlijke inspanning van de rug-, schouder-, nek- en borstspieren. Je gebruikt dus het grootste deel van al je spieren. Een papagaai is vooral nuttig als je wordt geholpen bij het gaan zitten of omhoog moet worden gelegd in je bed door een zorgverlener. De onderstaande video en instructies zijn niet strikt noodzakelijk als een elektrisch verstelbare hoofdeinde heb. Maar het kan in die situatie wel een nuttige aanvulling zijn, omdat een hoofdeinde bijna nooit helemaal rechtop kan komen. Daarbij zal bij het omhoog zetten van het hoofdeinde de kussens ook gaan schuiven, waardoor je niet in de optimale positie kan komen..

1. Werp als in voorgaande gevallen de Bestel fitnessbanden voor toepassing in de zorg fitnessband om beide voeten heen en trek deze met beide handen strak aan in de voetholtes. 

2. Pak beide zijden van de band vast met gestrekte armen. Trek aan je voeten zodat deze vrij komen van het bed, terwijl je de benen gestrekt houd. Je lichaam komt overdreven gezegd in een v-vorm.

3. Verplaats de spierspanning van de rug naar de onderarmen, terwijl je je hakken naar het bed verplaatst. Hierdoor ontstaat er een kanteleffect en komt je rug automatisch vrij van het bed. Je zult merken dat er nog maar een klein stukje in de kanteling overblijft waar je de kracht uit je rug vandaan moet halen.

Opnieuw heb je met weinig energie en beperkte spierkracht jezelf in een positie hebt gebracht waar je voorheen waarschijnlijk hulp bij nodig zou hebben gehad en desondanks meer energie zijn kwijtgeraakt.

 

Blijf op de hoogte van de laatste tips en artikelen
Please wait
Om de weblog handicap-vriendelijk te laten functioneren, kan ik geen cookies uitsluiten. Ik volg geen bezoekers. Vind je dat goed?